Cursus Publishing

Een online tijdschrift maken is helemaal van deze tijd. Nieuwsbrieven, inspiratiegidsen, jaarverslagen, tijdschriften voor sporters, ondernemers of zzp’ers. Ze zijn allemaal online te vinden als digitaal tijdschrift. Digital publishing is hot en biedt tal van mogelijkheden om de aandacht van jouw doelgroep te trekken en vast te houden. Maar hoe maak je eigenlijk een online tijdschrift? Dat leer je in de cursus Digital publishing.

Inhoudsopgave

De doelgroep centraal

Een belangrijk deel van de cursus Digital publishing gaat over het kiezen van de doelgroep. Op wie richt jij je met jouw digitale tijdschrift? Welke toon wordt er door je publiek verwacht en welke rubrieken sluiten goed aan op de interesse van je doelgroep? Hoe stel je de doelgroep centraal? Pas zodra je duidelijk hebt voor wie je schrijft, kun je echt gaan beginnen met jouw online tijdschrift.

Vormgeving digital publishing

Met een online tijdschrift heb je volop mogelijkheden op het gebied van vormgeving, kleurgebruik en beeldredactie. Een digitaal magazine leent zich bij uitstek voor een multimediaal tijdschrift met foto’s en video’s. Hoe integreer je deze elementen op een mooie manier in je tijdschrift? Hoe zorg je voor een goede balans tussen beeld en tekst? In de cursus Digital publishing gaan we daar op in.

Theorie en praktijk

De cursus Digital publishing is een goede mix van theorie en praktijk. Elke les bestaat uit een deel theorie die geïllustreerd wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden. Op deze manier gaat de stof gelijk leven en krijg je volop ideeën voor jouw eigen digitale tijdschrift. Na afloop van deze cursus kun jij een online tijdschrift maken of een creatief team aansturen. Uiteraard ontvang je na afronding van deze cursus een officieel certificaat.

Leerdoelen Digital Publishing

Na de cursus heb je het volgende bereikt:

  • Je kunt doelgroepgericht denken.
  • Je kunt een visueel en een tekstueel concept maken.
  • Je  kent de mogelijkheden van digital publishing en je weet hoe je een creatief/technisch team moet aansturen.
  • Je bent op de hoogte van de zakelijke en organisatorische kant van het maken van een digitaal tijdschrift.

Inhoud van de cursus Digital Publishing

We gaan ons verdiepen in jouw doelgroep en adverteerders. Wie wil wat lezen? We maken een analyse van jouw favoriete medium. Voor wie is het bedoeld? Welke adverteerders staan erin? En we maken een analyse van een jou onbekend medium. Waar gaat het over? Wie lezen het? Welke commerciële partijen verbinden zich hieraan?

Tijdens alle workshops bespreken we inspirerende media, vakliteratuur en actuele ontwikkelingen.

We gaan bouwen aan jouw medium met pijlers & rubrieken, naam en pay-off. Waar staat deze naam voor? Is de naam helder en duidelijk, of heeft deze een subtitel nodig? Welke in het oog springende interesses hebben jouw lezers? Waar zien we die terug in jouw medium?
We gaan in op moodboards, vormgeving, fotografie, illustraties en infographics. Aan de hand van de lezers uit de eerste workshop en het concept uit de tweede workshop gaan we een visueel plan ontwikkelen voor jouw medium. De functies van goede vormgeving, passende fotografie, illustraties en graphics worden behandeld. We gaan knippen, plakken en, ter inspiratie, duizend-en-één voorbeelden bekijken.
We kijken hoe het taalgebruik en de tone-of-voice afgestemd kunnen worden op online lezers. We gaan koppen, intro’s, streamers en bijschriften schrijven om de lezer te lokken en te verleiden. Theorie achter de praktijk wordt verklaard.
Welke journalistieke vormen gaan we gebruiken: interview, reportage of column, nieuwsbericht of mengvormen? Hoe vertel je jouw verhaal en in welke vorm? ‘The story you tell, is the product you sell.’ Storytelling is in de communicatie met jouw doelgroep van groot belang.
We kijken hoe links en video’s het digitale tijdschrift kunnen verrijken. We maken kennis met Woodwing en BlueBerry. De mogelijkheden van een digitaal tijdschrift worden per dag groter. Maar niet alles past bij elke doelgroep. We bekijken het hele spectrum. Wat is er allemaal mogelijk en welke keuzen moet je maken?
Hoe stuur je een camjo aan, wie presenteert jouw item? We besteden aandacht aan scenarioschrijven voor beginners en aan een social media strategy voor je digitale magazine. Digital Publishing is een tak van sport waarin veel skills een rol van betekenis spelen. Leer 'the tricks of the trade', zodat je weet wat iedereen voor je moet doen.
We sluiten het zakelijk af en laten alle 'ins en outs' van kosten, routing, planning en briefing de revue passeren. Publishing is business, je werkt aan een winstgevend project. Maar dan moet je wel de 'tools, rules & skills' kennen. Een les in aansturing.

Meld je aan