Een kijkje in de schrijfkeuken van… kinderboekenschrijver Mirjam Oldenhave

Eerder behaald succes maakt geen verschil in het schrijfproces. Zelfs de meest ervaren auteurs delen gevoelens als angst en frustratie, maar ook de blijdschap en trots als het werk af is. Zij kennen de grillen van het ambacht als geen ander en hebben in de loop der jaren trucs en inspiratie verzameld om hun schrijfproces te verrijken. In deze rubriek nemen we een kijkje in de schrijfkeuken van bekende auteurs.

Even voorstellen

Dit is Mirjam Oldenhave. Als auteur van jeugd- en kinderboeken heeft zij meer dan veertig kinderboeken geschreven, waarvan er acht zijn getipt door de Nederlandse Kinderjury en drie boeken een Vlag en Wimpel hebben gekregen. Momenteel werkt ze aan het tweede deel van Boutje, dat we in de zomer van ‘24 in de winkels mogen verwachten. Naast haar baan als fulltime schrijfster is ze ook docent bij Scriptplus. In haar verhaal lees je hoe zij voor het eerst in aanraking kwam met het schrijversvak, hoe zij inspiratie opdoet en wat ze doet als ze een writers block ervaart.

Praktische handvatten

‘Creativiteit verbond ik altijd met mijn werk als dramatherapeut, maar mijn passie voor lezen en Nederlandse taal hebben ervoor gezorgd dat ik de schrijfopleiding ben gaan volgen bij Scriptplus, waar alle componenten samenvielen. De opleiding duurde destijds nog vier jaar, maar direct na de eerste les was het me duidelijk dat schrijven de richting was waarin ik wilde groeien’, zegt Mirjam.

‘Het oog voor het schrijversambacht met een theoretische invalshoek beviel me enorm. Ik kreeg praktische handvatten voor bijvoorbeeld het vormgeven van perspectieven, het creëren van personages en het begrijpen van het verschil tussen thema en plot.’

‘De eerste paar jaar van de opleiding heb ik gebruikt om mijn eigen smaak te ontwikkelen en ervaring op te doen in het structureren van mijn schrijven. De feedback van medestudenten en mijn docent Claire Hülsenbeck speelden hierbij een cruciale rol. Kill your darlings leerde me om na het schrijven van tien zinnen er slechts één te behouden. Uiteindelijk ontwikkelde ik in het vierde jaar het vertrouwen om mijn werk in te sturen, wat heeft geleid tot mijn debuut.’

Wil jij ook leren schrijven en jouw unieke verhaal op papier zetten? Schrijf je dan dit voorjaar nog in voor de basisscursus ‘Kinderboek Schrijven’.

Meer informatie

Inspiratie is overal

‘Het dagelijks leven is mijn inspiratiebron. Vanwege mijn werk kom ik vaak op scholen en bibliotheken, waar ik kennis maak met kinderen die mijn werk hebben gelezen en hier vragen over stellen. Ook heb ik pleegkinderen, die inmiddels zelf ook weer kinderen hebben. Zo heb ik dus vaak veel kinderen om me heen, die mij inspiratie geven zonder dat ik er erg in heb’, legt Mirjam uit.

‘Een voorbeeld is een meisje dat op een heel andere manier terugkijkt naar de coronatijd. De meeste kinderen vonden het vreselijk: de afzondering. Zij vond het juist heel fijn. Ik vond het bijzonder en ik kon me er goed in inleven. Dat ze het prettig vond dat alle sociale moetjes kwamen te vervallen. Zij werd toen mijn eerstvolgende inspirator.’

De ultieme schrijversflow

‘Sinds tien jaar heb ik een enorm fijne schrijfkamer, met een mooi uitzicht en veel boeken om me heen. In die ruimte heb ik een aantal prikborden geplaatst, waar ik dingen ophang die me de sfeer geven van waar ik mee bezig ben. De ruimte geeft rust, er is geen afleiding en genoeg ruimte om mijn gedachten te laten vloeien.’

‘Concentratie vormt voor mij de sleutel tot de ultieme schrijversflow, terwijl inspiratie een vaag begrip blijft, vaak onverwachts opduikend. Concentratie dwingt je soms tot nadenken, zelfs als het niet vanzelf komt. Je werk onderbreken en wachten op een ingeving is zelden productief; het leidt in mijn geval eerder tot afleiding’, legt Mirjam uit.

Bij een writers block zet ik eerst door, maar na twee of drie weken zonder bruikbaar resultaat erken ik dat ik tegen een muur aanloop. Dan plan ik direct een afspraak met mijn illustrator Rick, een waardevolle brainstormpartner. Na overleg voel ik me weer geïnspireerd en heb ik genoeg materiaal om verder te schrijven. Schrijven is grotendeels in je eentje doorzetten, maar brainstormen met Rick en tijdens een wandeling mijn verhaal delen met vrienden bieden een waardevolle uitlaatklep en sturing voor mijn werk.’

Lezen, lezen, lezen…

‘Mijn tip is om veel te lezen. Heel veel lezen. Niet om te imiteren, maar om te zien welke valkuilen schrijvers achter zich hebben gelaten. Kijk bijvoorbeeld naar boeken die zijn beoordeeld door de Griffeljury en vraag aan je boekwinkel of zij nog goede tips hebben.

‘Tot slot nog een tip: verdiep je zoveel mogelijk in je personages. Die trekken je het verhaal wel door als je een keer vastzit. Je wilt dat de lezer mee gaat hopen of mee gaat vrezen. Als een personage ineens rare bokkensprongen maakt, dan haakt de lezer af. Je moet veel van je personage houden. Ook al is het een fout type. Als personages echt van vlees en bloed zijn, een ziel hebben en zelf beslissen wat ze gaan doen in plaats van dat een synopsis dat doet, dan ben je al een heel eind’, besluit Mirjam.

Wil je meer tips en handvatten krijgen van Mirjam Oldenhave? Dit voorjaar geeft zij de basiscursus ‘Kinderboek schrijven’. Schrijf je snel in! De cursus start op 16 maart.

Meer informatie