Enne Koens schrijft toneelstukken, liedjes en boeken voor alle leeftijden, maar meestal voor kinderen. Sinds juli ligt er weer een nieuw kinderboek in de winkel: Vandaag gaan we niet meer naar huis. Wij spraken Enne over haar eerste kennismaking met het schrijversvak, ze deelt met ons waar ze haar inspiratie vandaan haalt en ze heeft een gouden tip voor beginnende schrijvers.
Boekenliefde
De liefde voor boeken heb ik al op jonge leeftijd van mijn familie meegekregen. Mijn oma vertaalde boeken uit het Zweeds. Ik herinner me het voorlezen, elke avond in bed. Ik herinner me het zelf boeken halen in de bibliotheek. Volgens mijn moeder riep ik al op jonge leeftijd al dat ik later Astrid Lindgren wilde worden. Ik was dol op griezelverhalen en natuurlijk Dahl en Lindgren haar boeken las ik steeds opnieuw.
Troostende woorden
Ik begon al vroeg met het schrijven van verhalen in schriftjes. Toen ik elf jaar was stierven er binnen een jaar tijd twee oma’s en een tante en ik merkte dat woorden troost konden geven. In de puberteit begon ik met het schrijven van gedichten en dagboeken. Het was een manier om vorm te geven wat ik meemaakte, en dat wat me raakte heel precies te benoemen. Dat gaf me rust en voldoening.
Verhalen hebben een grote mogelijkheid om empathie op te roepen en hoop te bieden. Voor mijn laatste boek Vandaag gaan we niet meer naar huis heb ik mij laten inspireren door de verhalen van minderjarige vluchtelingen. Ik voel vaak de noodzaak om me uit te spreken en iets verzachtends toe te voegen. Het maakt me droevig hoe gepolariseerd vluchtelingenproblematiek wordt neergezet. Dit verhaal kan door dat vijandige en angstige verhaal heen breken. Ik zou ook graag iets hoopvols schrijven over hoe het verder gaat met de wereld. We zijn zo inventief en uiteindelijk is ook samenwerken echt een menselijk talent. Er zullen vast moeilijkheden op ons pad komen, maar er moet hoop zijn voor de kinderen.
Wil jij ook leren schrijven voor kinderen en jouw unieke verhaal op papier zetten? Enne Koens geeft de masterclass ‘Kinderboek Schrijven’. Klik op de knop voor meer informatie.
Zwaarte vs humor
Iets moet pijn doen en vragen bij me oproepen. Pijn die ik ergens herken en vragen die ik niet kan beantwoorden. Dan weet ik dat er genoeg te onderzoeken valt om er een goed verhaal aan te koppelen. Nu lijkt het alsof ik heel zwaar schrijf. Maar humor vind ik ook heel belangrijk. Mijn personages en dialogen dragen vaak de humor in zich en die personages dienen zich vaak al snel aan nadat het idee is ontstaan. Mijn schrijfproces begint altijd eerst met een idee. Dat kan een thema zijn, maar vaak zijn er meteen al personages aan verbonden. De locatie of plek geeft mijn verhaal verder vorm en sfeer. Ik begin met schrijven, maar meteen moet ik dan ook scènes gaan noteren, in volgorde leggen, zien waarnaar ik toe opbouw. Maar ik heb een hekel aan een vaststaand plot. Er moet ruimte zijn voor ontdekkingen op het papier en dan ga ik daarna weer opnieuw puzzelen en zien wat het betekent voor de opbouw.
Een fijne schrijfplek helpt ook voor goede inspiratie. Ik schrijf nu in een kleine kamer in een kerk vlakbij mijn huis. Het is er fantastisch: stil en geconcentreerd. Toch ga ik binnenkort verhuizen naar de binnenstad. Ik mag de zolder boven de kinderboekwinkel op de Ganzenmarkt huren. Ik denk dat ook dat me inspiratie geeft. Ik zit tussen het Literatuurfestival en het Kinderboekenmuseum en de centrale bibliotheek in en de kinderen die mijn boeken kopen hoeven maar twee trappen op om een handtekening te komen vragen!
Als ik moe ben of geen concentratie heb, dan leg ik het verhaal even weg en ga ik leuke dingen doen of mijn administratie. Een aantal lege uren of nog liever een aantal lege dagen helpen mij vaak om te weten wat mij te doen staat in het verhaal.
Schrijven om het schrijven
Aan beginnende schrijvers zou ik willen zeggen: koester de fase waarin je uitprobeert, leert, voorleest en herschrijft zonder dat het per se iets moet worden. Los van genre, los van de wens het af te maken zelfs. Koester het schrijven om het schrijven. Heb vooral plezier, en ondertussen besteedt je uren, krijg je ervaring en daarmee ontwikkel je je stem en stijl, daar kun je altijd op terugvallen!
Wil je meer tips en handvatten krijgen van Enne Koens? Enne geeft de masterclass ‘Kinderboek schrijven’. Klik hieronder voor de data en tijden van de eerstvolgende masterclass.