Een kijkje in de schrijfkeuken van… debutant en oud-cursist Eveline Baar

Scriptplus-cursist Eveline Baar werd ooit winnaar van de verhalenwedstrijd die Scriptplus samen met Uitgeverij Moon organiseerde. Eveline bleef verder schrijven aan datzelfde verhaal en nu ligt dan eindelijk haar debuut ‘De Gouden IJscoupe’ in de winkels. 
 

Van verhalenwedstrijd naar een debuut

Op 11 juni verschijnt bij Volt Kinderboeken ‘De Gouden IJscoupe’, het kinderboekendebuut van Eveline Baar. Een avontuurlijk verhaal over ijs, een Italiaanse ijsfamilie en de ijsgeschiedenis. Scriptplus vroeg Eveline naar haar inspiratie, het uitgeefproces en naar de gouden tip voor andere schrijvers.

Hoe kwam je op het idee van jouw debuut?

‘Schrijf over een onderwerp dat je na aan het hart ligt want dan schrijf je het beste’, was een van de belangrijke inzichten bij de opleiding Kinderboek Schrijven. Als scholier werkte ik in een Italiaanse ijssalon en heb ik mijn hart verloren aan alles wat met ijs en Italië te maken heeft. Over het onderwerp voor mijn kinderboek hoefde ik dus niet lang na te denken… En toen na grondig onderzoek ook nog eens bleek dat de geschiedenis van ijs heel interessant is én elk jaar de prestigieuze wedstrijd om de Coppa d’Oro plaatsvindt, wist ik het zeker. IJs moest ‘t worden. In ‘De Gouden IJscoupe’ gaat Vito dan ook samen met zijn beste vriendin Aiko op een zomerse zoektocht door Italië om het oudste recept voor Italiaans ijs op te sporen, waarmee zijn vader dan eindelijk De Gouden IJscoupe moet kunnen winnen.

Hoe verliep het uitgeefproces?

Met alle kennis die ik heb opgedaan in 4 niveaus Scriptplus heb ik het manuscript dat ik al eerder had gemaakt, grondig aangepakt, laten redigeren en daarna ingestuurd aan verschillende uitgevers. Uitgeverij Volt Kinderboeken haalde het van de slushpile. Een magisch moment, want het is erg lastig om als debutant binnen te komen.
Gelukkig boeide het onderwerp me nog steeds want dat moment bleek ook pas een begin. Na het eerste gesprek ging ik met een stapel tips van de uitgever en redacteur naar huis en ben ik opnieuw door het hele manuscript gegaan. Die versie ging vervolgens door allerlei fasen: compacter maken totdat alles in dienst stond van de plot en precies was wat ik wilde zeggen. Daarna tekstredactie, redactie door de persklaarmaker (een externe redacteur), vormgeving en nog een rondje corrector. En dan … eindelijk naar de drukker.
Tijdens het uitgeefproces bleek het erg belangrijk om meer te kunnen dan schrijven alleen, namelijk doorzettingsvermogen hebben en goed kunnen omgaan met feedback. Als ik terugkijk heb ik tijdens het hele uitgeefproces weer ontzettend veel geleerd en hoe pittig het soms ook was, ik had het niet willen missen.

Hebben schrijfcursussen je geholpen om tot dit manuscript te komen?

Dit manuscript stond al in de steigers toen ik bij Scriptplus begon maar de lessen hebben me in staat gesteld het tot een goed manuscript te maken. Het leren van het ambacht van kinderboeken schrijven van een vakdocent die zelf schrijver is, zorgde ervoor dat ik niveau kon afleveren bij de uitgever. Iedere docent (in mijn geval Mirjam Oldenhave, Marco Kunst, Angelique van Dam en Anke Kranendonk) had zijn eigen aandachtspunten en heeft me zo uitgedaagd me in de breedte te ontwikkelen.

Wil jij ook feedback krijgen op jouw verhaalidee?
Bekijk dan hier ons cursusaanbod:

Meer informatie

Hoe ben je erbij gekomen een podcast op te nemen bij het boek?

Nadat de uitgever had aangegeven enthousiast te zijn over mijn manuscript, bepaalden we de publicatiedatum vlak voor deze zomer. Kort nadat we dat hadden afgesproken, startte er bij het Letterenfonds een opleiding Literair Podcasten speciaal voor debutanten. In overleg met de uitgever heb ik besloten daaraan mee te doen en bij het boek een podcast ‘voor op de achterbank op weg naar vakantie’ te maken. Het is een verhalenpodcast geworden waarin helden uit de ijsgeschiedenis zoals Plinius en Marco Polo centraal staan.
Om die ijshelden hun verhaal te laten vertellen, moest ik nog wel even leren scriptschrijven… nog weer een heel ander vak. Maar ook daar bleek dat elk woord dat je schrijft, bijdraagt aan je overall schrijfkwaliteit want de vaardigheden om beeldend en in scènes te schrijven, hielpen me ook het boek weer krachtiger te maken.

Heb je een gouden tip voor andere schrijvers die graag willen publiceren?

Zorg dat je manuscript de aller-állerbeste versie is die je in je hebt, voor je er überhaupt aan denkt het op te sturen naar een uitgever. Verdiep je in uitgeverijen. Van welke uitgeverij lees je zelf graag? Wat is hun profiel, waar leggen ze de focus? Welke uitgeverij maakt boeken in ‘jouw stijl’ of van wie spreekt de aanpak je aan? Verwerk dat alles in een gepersonaliseerde brief waarin je de uitgever kort en bondig vertelt waarom je bij hen past. Onderschat niet hoe belangrijk deze fase is. Natuurlijk ben je trots dat je manuscript af is maar bedenk dat uitgevers erg weinig tijd hebben en dus gelijk moeten ‘aanslaan’ op de eerste pagina van jouw boek en op je brief. Een boek schrijven is een marathon en het is belangrijk genoeg energie te bewaren om de laatste loodjes ook te kunnen tillen zodat je manuscript daadwerkelijke kans maakt tot een boek te worden.

Wat zijn jouw verdere schrijfplannen?

Zoals de meeste schrijvers heb ik een jarenlange aanloop gehad voordat publicatie mogelijk werd. In die jaren heb ik niet stilgezeten dus er ligt genoeg op de plank waar ik mee verder kan. Het gaat dus nu om kiezen van dát onderwerp waar ik weer net zoveel passie bij voel als bij ijs:-). En dan maar hopen dat uitgeverij Volt opnieuw enthousiast is, want ik voel me bij hen erg thuis vanwege het vernieuwende karakter van hun boeken en hun lef om boeken gelaagdheid mee te geven. Wat dat betreft is ‘landen’ bij een uitgeverij die bij je past, in alle opzichten een beetje als thuiskomen.