Cursus Essay schrijven

Een essay schrijven is een bijzondere vaardigheid. Je wilt frisse, sprankelende non-fictie schrijven die niet bol staat van clichés en chaotische alinea’s. Hoe pak je dat aan? Hoe schrijf je een essay dat jouw eigen stem en stijl bevat en ook nog aantrekkelijk is voor de lezer? Leer het in de cursus Essay schrijven.

Inhoudsopgave

Eigen teksten

In de cursus Essay schrijven gaan we actief aan de slag met jouw eigen teksten. Door middel van associatieopdrachten en schrijfopdrachten leer je persoonlijker en levendiger te schrijven. Je maakt kennis met diverse schrijftechnieken, oefent met essayistische genres en leert gestructureerd herschrijven. Zo wordt het schrijven van een essay een fluitje van een cent.

Lessen Essay schrijven: schrijven & feedback

De lessen van de cursus Essay schrijven bestaan uit twee delen: schrijven en feedback geven. We kijken natuurlijk eerst naar de theorie om die vervolgens om te zetten in praktische schrijfopdrachten. Daarnaast krijg je huiswerkopdrachten mee die we in de volgende les bespreken. Dat is ook het deel feedback van de les. Je krijgt feedback van zowel de docent als van je medecursisten.

Eigen stem en eigen stijl

Elkaar in een groep feedback geven, werkt stimulerend en prikkelt de creativiteit. De docent wisselt deze vorm van feedback geven en ontvangen af met het geven van individuele feedback om de kwaliteit van de feedback te intensiveren. Als cursist leer je lezersgericht te denken, schaaf je aan de eenvoud en helderheid van je taal, streef je naar oorspronkelijk woordgebruik en vermijd je de platgetreden paden van het cliché en vind je stap voor stap jouw eigen stem en stijl.

Voor wie is de cursus Essay schrijven?

De cursus Essay schrijven is bedoeld voor mensen die schrijven in de breedste zin van het woord: van journalisten tot docenten, van tekstschrijvers tot wetenschappers en van prozaschrijvers tot dichters. Als je geïnteresseerd bent in schrijven en je hebt al een idee waar jij een essay over wilt schrijven helpt dat zeker mee bij deze cursus.

Leerdoelen

De leerdoelen van de cursus Essay schrijven zijn:

  • Je beheerst associatieve en schrijftechnieken als middel om essays te schrijven.
  • Je kunt het concrete en het abstracte met elkaar verbinden en verteltechnieken toepassen in je essays.
  • Je kunt op schrift feiten onderzoeken en overeenkomsten en verschillen blootleggen.
  • Je kunt op schrift helder redeneren en argumenteren en ten slotte tot onderbouwde conclusies komen.
  • Je kunt levendig, onderhoudend en interessant essayistisch schrijven over je kennisgebieden en specialismen.
  • Je hebt brede ervaring opgedaan met het schrijven in diverse essay genres.
  • Je hebt kennis van en inzicht in de verschillende essay genres.
  • Je hebt feedback leren gebruiken om je essayteksten te herschrijven en naar een hoger niveau te brengen.
  • Je hebt een eigen stem en essayistische stijl ontwikkeld.
  • Je bent een betere schrijver van essays geworden.
  • Je kunt je kennis van essays en je ervaring met het schrijven van essays in de praktijk toepassen.

Schrijftechnieken essay schrijven

Per les pas je technieken toe als beschrijven wat je ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt, vertellen wat je hebt beleefd, beschrijven hoe je iets doet op een gebied waar je goed in bent, argumenteren en overtuigen en vergelijken en contrasten blootleggen. Bij het toepassen van de schrijftechniek krijgt je elke les een passend essayistisch genre aangereikt. Bijvoorbeeld de column, de blog, het opinieartikel, het mini-essay en het literaire essay. Zo leer je de vele facetten van het essay schrijven door en door kennen.

Het cursustraject loopt over twee sporen. Aan de ene kant schrijf je aan een opdracht. Aan de andere kant herschrijf je eerder geschreven essayistische teksten om ze spannender en leesbaarder te maken. Het betekent dat je elke 2 weken 3 tot 4 uur besteedt aan de opdrachten.

Testimonial

Inhoud van de cursus Essay schrijven

Het essay in een notendop: de schrijver poneert een stelling, hij levert argumenten en komt tot een conclusie. Dit basismodel giet de schrijver in de vorm van het 5-alinea-essay. Kort, transparant en gestructureerd. Het overtuigt de lezer met de kracht van argumenten. Geschikt voor studie, bespreking en journalistieke stukken.
Bij het schrijven van persoonlijke essayistische teksten stel je vragen als: welke mensen kan ik beschrijven? Op welke plaatsen waren ze? Wat gebeurde er? Welke dingen speelden een rol? Om zulke dingen levendig te beschrijven heb je details nodig, zintuiglijke details. Wat zag je, hoorde je, rook je, proefde je en voelde je? Schrijven over een ervaring, idee of inzicht vanuit een persoonlijke motivatie met de kracht van je gevoelens en je komt uit bij je eigen stijl. Je lezer beleeft wat je beschrijft. De column is een genre dat zich voor zintuiglijke beschrijving uitstekend leent.
Een verhalend essay vertelt over winst en verlies of beide. Want zonder een problematische situatie heb je geen verhaal. Liep jij een kans mis of was het iemand anders? Wat verloor je op dat moment? Wat leerde je? In welke stad gebeurde dat? Hoe oud was je? Een verhaal vertellen vereist dat je weet wat je punt is. Weet je dat dan weet je waar je moet beginnen met het chronologisch vertellen en waar je moet stoppen. Je laat zien wat je hebt ontdekt, welk inzicht je hebt opgedaan. Het mini-essay dwingt veel te zeggen in weinig woorden en zo hart en hoofd van de lezer te raken.
Trouwen voor Dummies. Moestuinen voor Dummies. Stress voor Dummies. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een boek over hoe je dingen doet, hoe je dingen maakt. In nogal wat zaken ben je jij ervaringsdeskundig, je bent er zelfs goed in en beschikt over alle kennis. Je beschrijft de stappen in het schrijfproces, de volgorde van uitvoering, de hulpmiddelen en hoe en wanneer je ze gebruikt. Ook ga je in op de speciale termen die erbij horen, de variaties die mogelijk zijn. Je leukt je verhaal op met scènes, een anekdote en vertelt waarom je zoiets doet of maakt. Een humoristische lezing voor een publiek dat je sympathie heeft of een ironische toespraak voor mensen die het niet met je eens zijn bij wie je waardering wilt losmaken.
Hoe ziet een situatie eruit? Welke omstandigheden zijn van invloed? Hoe had je gedacht dat het zou moeten zijn? Was het wel zo? In ons hoofd vormen zich altijd beelden en verhalen van hoe iets zou moeten zijn. In het verschil met de werkelijkheid vormt zich het verhaal.
Je ging op reis. Je liet alles wat je vertrouwd was achter je en werd de held in je eigen verhaal, het onbekende. Hoe dacht je dat je vakantie zou moeten zijn? Hoe was je vakantie echt? Je volgt de TomTom tussen verwachting en werkelijkheid. Een vergelijkend onderzoek naar de details van je gedroomde reis en je tastbare ervaring, een onderzoek naar de details van de plek waar je woont en je exotische verblijf. Wat heb je geleerd, bereikt, gewonnen, wat verloren? Het essay als reisverhaal met ik-figuur.
Een essay zou je moeten schrijven over een serieus en actueel onderwerp voor een fotoloze opiniepagina. Je zou afstand moeten bewaren om objectief te kunnen zijn. We kennen zulke artikelen uit kranten, tijdschriften en boeken. Kan het alleen zo en niet anders? Niets is minder waar. Een essay in oorzaak en gevolgstijl kan spannend zijn, bruisen van energie en de lezer wakker maken. Je duikt onder in je eigen expertise, je eigen beslissingen en acties of die van een ander. Wat deed je in die situatie met je expertise en waarom? Hoe reageerden anderen daarop? Welke weerslag had dat op jou, op je ideeën? Wat ontdekte je over jezelf of de ander? In een essay dat oorzaak en gevolg exploreert moet je kiezen voor specifieke en belangrijke details. Je brengt aan het licht wat er veranderde of moet veranderen. Je ontwikkelt een nieuwe kijk. Fascinerende materie voor een opinieartikel van de expert in jou.
In je leven kom je types mensen tegen, beland je in situaties, kom je op plaatsen, tref je dingen aan en maak je gebeurtenissen mee. Het zijn even zoveel bronnen om vanuit te schrijven. Je kunt receptionistes of ambtenaren indelen in categorieën en rangschikken volgens criteria. Langs die lijnen kun je verfrissende stukken schrijven over soorten mensen, situaties en dingen. Wil je informeren en amuseren dan heb je ten minste drie soorten van iets nodig. En de eigenschappen van die soorten moet je dan versmallen en meer specificeren om origineel en vermakelijk te zijn. Daarvoor kun je alle geleerde vaardigheden inzetten bij het schrijven van een zogeheten leap essay.
Welke rollen speel je in je leven? Kun je die benoemen en beschrijven? Uitgebreid definiëren wat je rol was als buschauffeur toen je studeerde of de betekenis van je jaren als creatief therapeut uit elkaar plukken. Belevenissen rangschikken, categorieën aanwijzen, verschillen onderkennen en grenzen aftasten. Wat zijn de onderscheidende kwaliteiten van dat vak? Wat zijn je ervaringen? Wat maakte je mee? Als welke persoon kwam je uit die periode? Wat is er fascinerender dan zulke rollen in je leven uitvoerig beschrijven met treffende details, anekdotes te vertellen, alle ins en outs van zo’n job te beschrijven en eventueel de oorzaak van negatieve ontwikkelingen te beschrijven om daar een nieuw optimisme uit te putten. Het definiëren van wat het inhoudt om buschauffeur of therapeut te zijn, biedt tal van mogelijkheden voor het schrijven van een persoonlijk getint essay met een algemeen geldige strekking.

Meld je aan