Cursus SEO-schrijven

Elke schrijver wil dat zijn teksten gelezen worden. Schrijf je webteksten, dan zijn zoekmachines een belangrijke bron van lezers. De dominante zoekmachine in Nederland is Google, dus daar concentreert deze cursus zich op. Google helpt je op twee manieren aan lezers: via advertenties en via opname van jouw webpagina’s bij de gratis, ‘gewone’ of organische zoekresultaten. Mits je jouw advertentiecampagnes slim inricht en mits jouw webpagina’s zoekmachinevriendelijk zijn. In de cursus SEO schrijven leer je hoe je jouw website optimaliseert.

Inhoudsopgave

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

De belangrijkste regel bij SEO schrijven is: schrijf voor de lezer, niet voor de zoekmachine. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar de zoekmachines worden steeds slimmer. Meer en meer beoordelen ze een tekst op leesbaarheid en structuur. Sterker nog, het simpelweg plaatsen van veel zoektermen in een tekst heeft geen zin meer. Dat komt door de voortdurende updates die Google uitvoert om het algoritme te verbeteren. In de cursus SEO schrijven leer je wat je wel en niet moet doen om jouw website op één te krijgen in Google.

SEO schrijven in combinatie met AdWords

SEO schrijven is bedoeld voor de organische resultaten, AdWords (SEA) draait om de betaalde resultaten. Het is niet zo dat de een belangrijker is dan de ander, je moet er juist voor zorgen dat SEO en SEA complementair zijn. Word je al goed gevonden op organische wijze, dan is een AdWords-campagne nauwelijks nodig. Lukt het je niet om bovenaan de zoekresultaten te komen, dan kun je met gerichte Google advertenties het gewenste resultaat alsnog bereiken.

Voor wie is de cursus SEO schrijven?

Deze cursus is bestemd voor webschrijvers die geen genoegen nemen met uitsluitend het afleveren van een goede tekst, maar die precies willen weten hoe ze op een effectieve manier zoveel mogelijk kwalitatieve bezoekers via Google kunnen verwerven. We besteden aandacht aan de actuele stand van zaken op het snel veranderende gebied van zoekmachinemarketing, dus ook als je kennis op dit vlak al enige jaren oud is, is de cursus SEO schrijven een geschikte cursus voor je.

SEO schrijven is een vervolg op Schrijven voor het web, maar je kunt de cursus direct volgen als je beschikt over de basiskennis van internet en de werking van zoekmachines.

Leerdoelen

  • Optimaal zoekmachinevriendelijke teksten schrijven.
  • Kennis van zoekmachineoptimalisatie voor mobiele apparaten en lokale zoekresultaten.
  • Inzet van sociale media en contentmarketing bij zoekmachineoptimalisatie.
  • Effectief inzetten van zoekmachineadverteren.
  • Reële doelstellingen bepalen voor zoekmachinemarketing en concrete resultaten meten.

Intensieve cursus in vier workshops

De cursus SEO-schrijven bestaat uit vier workshops, van elk tweeënhalf uur. Gedurende de eerste drie workshops behandelen we de belangrijkste aspecten van zoekmachineoptimalisatie, de laatste workshop leer je om een effectieve Google AdWords-campagne in te richten, inclusief het schrijven van de advertentieteksten. We werken uitsluitend met eigen materiaal en alle opdrachten maak je met en voor je eigen teksten/website of die van een opdrachtgever.

Inhoud cursus SEO-schrijven

Deze cursus bevat veel theorie over zoekmachineoptimalisatie en Google AdWords, die we zoveel mogelijk aan de hand van online voorbeelden en oefeningen uitleggen. We raden je daarom aan een laptop mee te nemen om de oefeningen tijdens de les te kunnen doen. Na de eerste drie lessen volgt telkens een thuisopdracht om de theorie met je eigen teksten, Google-accounts en/of website toe te passen. De eerstvolgende les bespreken we deze opdrachten.

  • Kennisupdate: factoren die van belang zijn voor jouw vindbaarheid.
  • Kennisupdate: zoekwoordenonderzoek.
  • Kennisupdate: hoe schrijft je zoekmachinevriendelijke teksten?
  • Trends in SEO, o.a. topic modeling, de Penguin, Panda en Hummingbird updates van Google en de gevolgen voor SEO.
  • Mobile SEO
  • Local SEO
  • Social SEO
  • SEO voor e-commerce sites
  • SEO en contentmarketing
  • Het belang van links in 2016 en daarna
  • Linkbuilding-strategieën
  • SEO-doelstellingen bepalen
  • Meten van SEO-resultaten met behulp van Google Analytics en Google Webmaster Tools
  • De werking van Google AdWords en de verschillende manieren van adverteren.
  • Zoekwoord- en biedstrategie bepalen.
  • Effectieve advertentieteksten schrijven.
  • De relatie tussen SEO en SEA (search engine advertising).

Meld je aan