Cursus Schrijven voor het web

Schrijven voor het web is een bijzondere tak van sport. Het internet is een van de belangrijkste kanalen in de communicatiemix van bedrijven, media, politieke partijen, goede doelen en publieke organen. Dan is het van groot belang dat je jouw doelgroep op de juiste manier weet te bereiken. In de cursus Schrijven voor het web leer je hoe je dit doet.

Inhoudsopgave

Kies je doel

Wanneer je gaat schrijven voor het web is het belangrijk om je doel voor ogen te hebben. Wat willen jouw bezoekers en wat wil jij dat je bezoekers gaan doen? Wil je informatie geven, moeten bezoekers iets aanvragen of wil je dat ze tot aankoop overgaan? Jouw webteksten moeten perfect bij het gekozen doel aansluiten.

Conversiegericht schrijven

In de cursus Schrijven voor het web leer je hoe je aantrekkelijke webteksten schrijft die ook nog goed converteren. Een veelgemaakte fout is het schrijven voor de zoekmachines en daarbij de lezer uit het oog verliezen. Hoe vind je toch de goede balans tussen een zoekmachinevriendelijke tekst (SEO) en een tekst die lekker leest? Volg de cursus Schrijven voor het web.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Iedereen wil op pagina 1 van de Google-resultaten staan. Immers, hoe vaak ga je zelf naar de tweede of derde pagina om informatie te zoeken? In de cursus Schrijven voor het web leer je de beginselen van zoekmachineoptimalisatie. Wat moet wel doen en wat kun je beter niet doen? Hoe kun je jouw webteksten hoger in Google krijgen en wat is er nog meer nodig dan de tekst? Tijdens de cursus Schrijven voor het web maak je kennis met SEO. Wil je echt SEO-teksten leren schrijven, volg dan de cursus SEO schrijven.

Bij deze cursus is het leuke dat je ook de ervaringen van andere krijgt te horen. Dat zorgt voor nieuwe inspiratie! (cursist Schrijven voor het Web 2017)

Leerdoelen Schrijven voor het web

  • Schrijftechnieken aanleren om teksten geschikt te maken voor het beeldscherm.
  • Commerciële teksten schrijven voor zoekmachines, gebruikmaken van synoniemen, verwante woorden en meta tags.
  • Kennis aanleren om het aantal bezoekers van jouw site te vergroten.

Waarom de cursus Schrijven voor het web en SEO bij Scriptplus?

  • Scriptplus maakt deel uit van het Taalcentrum-VU
  • Praktische workshops met maximaal 10 cursisten. 
  • Veel persoonlijke aandacht en feedback van de docent. 
  • Samenwerken met medecursisten en van elkaar leren. 
  • Intensieve schrijftraining met praktijkgerichte opdrachten.
  • Een dosis aanvullende online marketing en theorie in een syllabus. 
  • Een solide basis voor een eventuele vervolgcursus SEO. 
  • In het centrum van Amsterdam, goed bereikbaar met OV en auto.

Beter schrijven voor het web in acht workshops

De cursus Schrijven voor het web en SEO bestaat uit acht workshops, van elk tweeënhalf uur. Gedurende de schrijftraining behandelen we wekelijks een nieuw aspect van schrijven voor het web en zoekmachinevriendelijk schrijven. We werken uitsluitend met eigen materiaal en werken toe naar een opzet voor een eigen site of die van een opdrachtgever. Na iedere les volgt een thuisopdracht om de theorie met eigen materiaal toe te passen. De eerstvolgende les bespreken we vervolgens een deel van de opdrachten. De laatste twee lessen is er naast de theorie per deelnemer een presentatie van de opzet van een site, structuur, SEO en twee pagina’s SEO-webtekst.

Na afloop van de cursus Schrijven voor het web ontvang je een certificaat. Scriptplus is een gecertificeerd trainingsbureau, waardoor je het certificaat van deze cursus kunt opvoeren op je cv.

  • Waar is mijn bezoeker naar op zoek?
  • Hoe leest mijn bezoeker?
  • Welke zoekwoorden gebruikt de bezoeker?
  • Wat doen mijn concurrenten?
  • Wat is de vraag of het probleem van mijn bezoeker en wat is onze oplossing?
  • Wat is het doel van de site?
  • Websiteoptimalisatie
  • Verschil tussen websiteteksten en printteksten
  • Titels, kopjes (ook SEO-schrijven)
  • Tips (voor zoekmachineoptimalisatie, voor webteksten schrijven)
  • Kort en krachtig schrijven
  • Call-to-action
  • Startpagina’s (ontsluitende pagina’s)
  • Vervolgpagina
  • Nieuwsbrieven
  • Het oefenen van teksten (her)schrijven
  • Tips voor webteksten
  • Wat wil mijn bezoeker en welke informatie gebruiken zoekmachines?
  • Wat wil Google en wat zijn de ontwikkelingen bij deze zoekmachine?
  • Zoekmachinemarketing
  • Hoe bepaal je de zoekwoorden?
  • Hoe en waarvoor gebruik je zoekwoorden?
  • Wat zijn SEO-teksten?
  • Hoe gebruik je synoniemen en relevante begrippen?
  • Hoe zorg je voor goede conversie (resultaat)?
  • Gebruik van links
  • Meta descriptions
  • Welke structuur kies ik voor mijn site?
  • Wat voor invloed heeft dat voor mijn bezoeker en Google?
  • Wat is Google Analytics?
  • Meten is weten
  • Hoe zet ik sociale media in voor mijn site?
  • Presentaties van de opzet van een site, structuur, SEO en twee pagina’s SEO-webtekst.

 

Meld je aan